آشنایی با بلاک در اتوکد

Auto cad یک نرم افزار طراحی دوبعدی و سه بعدی به کمک کامپیوتر است که با دستورات مختلفی کار می کند تا ویژگی های خود را در حین طراحی در آن مدیریت کند. در این مقاله به یکی از دستورات 2d یعنی دستور block می پردازیم. می‌توانید آن را به‌عنوان دستوری درک کنید که از طریق آن می‌توانید اشکال مختلف را در یک بلوک گروه‌بندی کنید و آنها را به یک شی تبدیل کنید تا بتوانید با یک کلیک این اشکال را انتخاب کنید یا با کپی کردن آن‌ها با یک کلیک در هر جای دیگری از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین اجازه دهید بحث خود را در مورد این موضوع شروع کنیم و با پارامترهای مهم فرمان بلوک خودکار cad آشنا شویم.

چگونه از دستور Block در اتوکد استفاده کنیم؟
ما می‌توانیم با انجام مراحلی از دستور block در این نرم‌افزار استفاده کنیم و به خوبی از آن استفاده کنیم، اما قبل از شروع باید با صفحه کار این نرم‌افزار آشنا شویم تا این دستور را در طول این مقاله بهتر درک کنیم.

در بالای صفحه کار، یک نوار وجود دارد که دارای تعدادی زبانه مانند صفحه اصلی، نمایش، حاشیه نویسی، درج و برخی دیگر است. در زیر آن، ما یک پنجره کاری داریم که در آن می‌توانیم کار فعلی خود را ببینیم، در زیر این پنجره کاری چند دستور ناوبری برای مدیریت کار طراحی خود در این نرم‌افزار داریم.

صفحه کار

اکنون، اجازه دهید هدف دستور block را بفهمیم. این یک نقاشی ساده است. در اینجا در این نقاشی، اشکال مختلفی داریم که با دستورات مختلف ساخته شده اند و وقتی آن را انتخاب می کنید، می بینید که تنها یک شی با کلیک شما انتخاب شده است. اگر می خواهید این اشکال را در یک بلوک گروه بندی کنید، می توانید از دستور block این نرم افزار استفاده کنید.

دستور بلوک

اکنون اجازه دهید دستور block را تجزیه و تحلیل کنیم. برای دستور بلوک، می توانید دکمه B را از صفحه کلید فشار دهید و سپس دکمه enter صفحه کلید را فشار دهید.

تجزیه و تحلیل

یا می توانید روی این دکمه Create از منوی بلوک تب Home این نرم افزار کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی دستور block، کادر Block Definition مانند این باز می شود. ما انواع مختلفی از پارامترهای دستور block را در این کادر داریم. در اینجا می توانید بلوک خود را مطابق با خود نامگذاری کنید. من آن را به عنوان بلوک من نام گذاری می کنم.

جعبه تعریف

اکنون روی گزینه Pick Point این کادر کلیک کنید تا نقطه ای از شی خود را انتخاب کنید که می خواهید نقطه انتخاب بلوک خود را ایجاد کنید.

گزینه Pick Point

اکنون دستور از شما می خواهد که نقطه ای از شکل خود را انتخاب کنید که می خواهید نقطه انتخاب شکل خود را در آن ایجاد کنید. شما می توانید آن را در داخل بلوک خود یا در مرز بلوک خود، بنا به گفته خود، ببرید. من آن را به عنوان مرکز این بلوک در نظر خواهم گرفت.

یک نقطه را انتخاب کنید

هنگامی که دستور نقطه بلوک را انتخاب کردید، مقدار x و y را در کادر انتخاب نقطه دریافت خواهید کرد. حالا دکمه Ok این کادر را فشار دهید.

مقدار x

حال اگر قبل از تنظیم پارامترهای فرمان بلوک، شیء خود را انتخاب نکرده باشید، این دستور بلوک با نمایش این پیام از شما می خواهد که در این مرحله یک شی را انتخاب کنید. بنابراین برای انتخاب شی مورد نظر خود که می خواهید با این دستور یک بلوک بسازید، روی تب Select objects این کادر پیام کلیک کنید و یا اگر شیء خود را زودتر انتخاب کرده اید، روی زبانه ادامه این کادر کلیک کنید.

تنظیم پارامترها

من قبلاً شیء خود را انتخاب نکرده‌ام، بنابراین اکنون شیء خود را که می‌خواهد بلوک ایجاد کند، انتخاب می‌کنم.

شی قبلی

و حالا دکمه enter صفحه کلید را پس از انتخاب فشار دهید. اکنون کادر محاوره‌ای block شکل شما را برای بلوک کردن آن انتخاب می‌کند. حالا دوباره دکمه Ok این کادر را فشار دهید، شکل شما به یک بلوک تبدیل می شود.

مسدود کردن در اتوکد

مرحله 12: وقتی آن را انتخاب می کنید، می توانید ببینید که این شی فقط یک نقطه انتخاب دارد.

مسدود کردن در اتوکد

حال اگر می خواهید در این بلوک تغییراتی ایجاد کنید، می توانید این بلوک را از این گزینه Block Editor از منوی Block تب Home این نرم افزار ویرایش کنید. بنابراین با دکمه ماوس روی آن کلیک کنید تا کادر محاوره ای ویرایشگر بلوک باز شود.

مسدود کردن در اتوکد

مرحله 14: یا می توانید دکمه BE را از صفحه کلید فشار دهید و سپس دکمه enter صفحه کلید را برای باز کردن کادر محاوره ای ویرایشگر بلوک فشار دهید.

مسدود کردن در اتوکد

پس از وارد کردن، کادر محاوره‌ای جعبه ویرایشگر بلوک باز خواهد شد. در اینجا در این بلوک، اگر تعدادی بلوک در نقاشی خود دارید، بلوک خود را از لیست انتخاب کنید که می خواهید با کلیک روی آن، آن را ویرایش کنید، سپس دکمه Ok را در این کادر محاوره ای فشار دهید.

مسدود کردن در اتوکد

هنگامی که روی دکمه Ok این کادر محاوره ای کلیک کردید، یک صفحه Block Editor مانند این در صفحه پنجره کاری این نرم افزار باز می شود.

مسدود کردن در اتوکد

در اینجا، می توانید در هر نقطه از کار خود، مانند من می خواهم رنگ را تغییر دهم، مطابق با نیاز خود، بخشی از این بلوک را تغییر دهید.

منبع: آموزش اتوکد